fbpx

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om tjänsten. Hittar du inget svar på din fråga, kontakta oss!

Vad är Kwikk?

Kwikk är allt du behöver för att sälja på nätet – helt utan fasta avgifter. Du skriver bara in namn och pris på det du vill sälja, så skapar vi en “Köp”-knapp som du kan klistra in var som helst på din sida. Kunderna stannar på din sida under hela köpet, och får kvittot via SMS.

Du får ut dina produkter till fler, samtidigt som kunderna får tillgång till fler lokala alternativ – börja ta betalt på nätet redan idag!

Vad gör ni annorlunda jämfört med andra betallösningar?

Kwikk är mer än en betallösning. Det är ett allt-i-ett-verktyg för att sälja på nätet. Vissa företag fokuserar på ett produkt- och ordersystem (som WooCommerce eller Magento), medan andra fokuserar på själva betalningen (som Klarna, Paypal och Bambora).

Kwikk ger dig båda sidorna, och hjälper dig med hela resan från köparens beställning och betalning till leverans och bokföring. Andra plattformar som gör samma sak tar ut fasta månadsavgifter och begränsar säljarens valmöjligheter kring både design och säljkanaler, medan Kwikk kan användas på hemsidan du redan har, på Facebook och Instagram, i nyhetsbrev eller i SMS-utskick.

Vem kan använda Kwikk?

Alla! Vi anstränger oss hela tiden för att göra det så enkelt och tillgängligt som möjligt att både köpa och sälja med Kwikk – precis som det borde vara. Har du några tips på hur vi kan göra det ännu bättre lyssnar vi jättegärna på dina förslag!

Måste man ha ett företag för att använda Kwikk?

Ja, eller förening. För att kunna ta betalt med Swish, kort eller faktura behöver du vara registrerad för F-skatt eller FA-skatt hos skatteverket.

Har du ett specialfall där du bara vill använda Kwikk för att hålla ordning på ordrar och kvitton? Kontakta oss så ser vi vad vi kan göra.

Hur installerar jag Kwikk?

Du behöver inte installera någonting! Kwikk fungerar på alla typer av hemsidor där du själv kan redigera innehållet. Klistra in knappen där du vill ha den, så sköter vi resten. Inga plugins eller moduler att installera, och inga uppdateringar att hålla koll på. Det bara funkar.

Är inte det här för bra för att vara sant?

Vi har tänkt på ett helt annat sätt än andra e-handelsverktyg och betaltjänster. Varje steg på vägen har vi ifrågasatt hur saker brukar göras, och plockat bort allt onödigt och ogenomtänkt. Det har gjort att Kwikk inte liknar någon annan tjänst på marknaden. Inget krångel - bara snabba, säkra och enkla affärer!

Köp med
Kwikk

Vilka betalsätt stöder ni?

Just nu har vi stöd för Swish och betalkort från hela världen. Framöver kommer vi också lägga till betalning via faktura och flera andra mobila betalsätt.

Får köparen ett kvitto?

Ja, direkt efter beställningen skickar vi ut ett SMS till köparen med en länk till sitt kvitto. En kopia på kvittot skickas också till köparens mail, om de har skrivit in sin mailadress.

Kunden kan också hämta ut sitt kvitto på kvitto.kwikk.se med hjälp av en kod som de hittar i sin Swish-app eller på betalkortets kontoutdrag.

Hanterar Kwikk återbetalningar?

Ja, med bara två klick (“Återbetala beställningen” och “Ja, jag är säker”) kan du skicka tillbaka hela eller delar av beloppet till kunden. Om kunden betalat med Swish får de pengarna direkt, medan kortbetalningar tar upp till tre bankdagar precis som för alla andra.

Kan man få kassan på andra språk?

Absolut! Vi har redan svenska och engelska på plats, men vill göra Kwikk så tillgängligt som möjligt för alla. Vilket språk saknar du? Hör av dig!

Måste köparen skriva in sin adress?

Nej, du som säljer väljer vilken information som köparen måste skriva in. Allt för att köparen ska behöva knappa så lite som möjligt.

Har ni stöd för rabattkoder och kampanjkoder?

Snart! Kwikk är en extremt flexibel tjänst och vi lägger hela tiden till nya funktioner.

Hanterar ni olika momssatser?

Ja, när du skapar en produkt anger du vilken momssats som ska användas. Det visas också som det ska på kvittot enligt svenska regler.

Uppfyller Kwikk GDPR?

Ja, vi ser till att både vi som leverantör och du som säljare uppfyller kraven i GDPR. Alla som registrerar sig hos Kwikk får ta del av färdiga avtalstexter för att komma igång så snabbt som möjligt. Dessa är anpassade för GDPR och andra lagar och regler, men du kan såklart redigera dem hur och när du vill.

Dyker det upp frågor om GDPR och andra regler hjälper vi gärna till.

Sälj med
Kwikk

Hur får jag mina ordrar?

Varje gång någon handlar av dig, får du ett mail med hela beställningen. Alla ordrar sparas och samlas också på din Kwikk-sida, där du också kan sätta egna status-flaggor som “Mottagen”, “Packas” och “Skickad” på dem för att hålla koll på allt. Du kan till och med skapa egna ord för just din verksamhet!

Kan jag sätta orderstatus för att hålla reda på mina ordrar?

Ja, du kan enkelt uppdatera statusen på en order för att se om den är packad, skickad eller returnerad. Du kan enkelt också skapa helt egna statusar som passar din verksamhet – om det så är “Mat i luckan”, “Väntar på svar” eller “Prioritet”.

Kan jag lägga till fraktalternativ?

Ja, Kwikk hanterar upp till två alternativ för frakt. Det är du som bestämmer vad de ska kallas, och vad de ska kosta. Du kan alltså lägga “Avhämtning” och “Skickas”, “Postnord” och “Instabox” eller bara ett “Frakt”. Om du fyllt i minst ett fraktsätt, kommer kunden vara tvungen att välja det för att gå vidare med beställningen.

Om köparen beställer flera produkter med olika fraktkostnader, lägger vi till den högsta fraktkostnaden på ordern och räknar med att de andra varorna får åka med i samma låda.

Än så länge har vi ingen funktion för kunden att välja utlämningsställe eller liknande, men vi tittar på hur vi kan lägga till det i framtiden utan att krångla till köpprocessen.

Jag har redan en hemsida, kan jag använda Kwikk på den?

Ja! En av de unika sakerna med Kwikk är att du kan använda våra köpknappar på vilken hemsida som helst. På så sätt slipper du investera i att bygga en ny hemsida, och minskar risken för ditt företag.

Skriv in namnet på det du vill sälja och vad den ska kosta, sen är det bara att kopiera och klistra in köpknappen i innehållet där du vill att den ska ligga!

Kan jag sälja direkt på Facebook?

Ja, genom att klistra in en länk som du får när du skapar en köpknapp inne på ditt Kwikk-konto. Dina följare som klickar på länken får se en enkel sida med produktbild, beskrivning och hela kassan. Som en mikro-webbshop med den produkt du säljer!

Det går också att gruppera produkter med en funktion som vi kallar “Mini-webbshop”.

Kan jag sälja direkt på Instagram?

Ja, med hjälp av en länk i din bio, story eller som länk i en Instagram-annons. Har du registrerat dig för Instagram Shopping kan du också tagga dina produkter direkt i bilderna på dina inlägg och annonser!

Behöver jag en egen hemsida?

Nej! När du skapar en köpknapp får du också en länk som du kan dela på sociala medier, nyhetsbrev eller på andra sätt. Oavsett var du säljer, så samlas dina ordrar på samma ställe. Och så fort en vara säljer slut på ett ställe, markeras den som slutsåld på de andra ställena automatiskt.

Får jag en egen hemsida?

Inte riktigt, men varje köpknapp du skapar får en egen länk. Du kan också samla flera produkter på en och samma länk med en funktion som vi kallar “Mini-webbshop”. Dela länken på dina sociala medier, så är du igång med din försäljning online!

Kan jag sätta en gräns på hur många produkter jag har i lager?

Ja, du kan ställa in hur många produkter som får säljas av varje artikelnummer. När artikeln är slut i lager, blir köpknappen automatiskt grå med texten “Slutsåld”!

Kan jag sälja digitala produkter / downloads?

Ja, när du skapar en knapp kan du ladda upp den fil som du vill att kunden ska kunna ladda ner efter sitt köp. De får länken i sin orderbekräftelse, som skickas via SMS och e-post samma sekund som betalningen går igenom.

Kan jag sälja biljetter, klippkort eller presentkort?

Ja, vi har en färdig lösning för biljetter och en egen QR-scanner. När du skapar en biljett kan du välja hur många gånger den ska kunna skannas, hur lång tid den ska vara giltig, och mycket mer.

Och förresten - vår biljettscanner har fått beröm för sin enkelhet från både 7- och 77-åringar!

Kan jag ta emot bokningar via Kwikk?

Ja, genom att skapa en köpknapp för varje tid du vill erbjuda och max antal försäljningar till 1 kan du bygga ett eget enkelt bokningssystem. Vill du erbjuda många olika tider blir det mycket lättare om du kan programmera lite. Du kan också ta hjälp av våra programmerare. Hör av dig så berättar vi gärna mer!

Kan jag ta betalt för medlemsskap?

Ja, du kan enkelt skapa en betalningslänk och skicka ut den via e-post, SMS eller dela den i sociala medier (t ex på Facebook). Varje medlem som betalar får ett kvitto direkt efter betalningen via SMS, och du kan enkelt få ut en lista på vilka som har betalat!

Vi kan också erbjuda digitala medlemskort, med en QR-kod som kan scannas med en mobiltelefon. Helt utan extra kostnad!

Kan mina kunder koppla ett betalkort för en återkommande månads- eller årsavgift?

Återkommande betalningar är på gång, både via kort och faktura. Vårt mål är att lansera det under våren 2021, men kontakta oss om du vill vara en av de första som får testa funktionen!

Vad kostar det?

Vårt standardpris är 3% + 3 kr per transaktion. Inga fasta kostnader eller andra avgifter tillkommer.

Hur tar ni betalt?

Det beror lite på hur kunden har betalat. När det är möjligt drar vi vår avgift på en gång, och resten fakturerar vi i slutet av varje månad när de samlade avgifterna överstiger 200 kronor.

Du kan alltid få ut en lista på alla transaktioner, vilken avgift vi dragit eller kommer att dra, och hur mycket som kommer att faktureras nästa gång genom att logga in på din Kwikk-sida.

När betalas pengarna ut?

Det beror lite på hur kunden har betalat, men i regel så snart som möjligt. Swish-betalningar går direkt från köparen in på ditt företags konto, precis som vanliga Swish-betalningar mellan privatpersoner. Kortbetalningar betalas ut samma dag, men det tar 1-3 bankdagar innan de kommer fram. Fakturainbetalningar betalas ut tre gånger i veckan och kommer fram nästkommande bankdag.

Kan jag få ut underlag till min bokföring?

Ja, alla köp samlas strukturerat på ditt Kwikk-konto. Det går också att få underlagen via e-post regelbundet, till exempel direkt till din redovisningsbyrå eller ekonomiansvarige.

Vi jobbar också på att skapa automatiska kopplingar med bokföringssystem som bokför varje transaktion direkt, utan att någon lyfter ett finger.

Finns det något testläge?

Ja, när du först skaffar Kwikk är ditt konto i testläge. Alla beställningar som kommer in under den tiden märks upp som testordrar, och dyker inte upp i rapporter eller bokföringsunderlag. Det gör att du i lugn och ro kan testa igenom verktyget, och när det är dags att börja sälja på riktigt går du in på sidan Inställningar och stänger av testläget.

Det visas också en informationstext i själva kassan när testläget är aktivt, så dina kunder är medvetna om att kassan inte är aktiv och att att deras köp inte debiteras.

När testläget är aktivt kan du använda ett speciellt kortnummer för att testa kortköp: "4242 4242 4242 4242". Som postnummer, utgångsdatum och CVC-kod kan du ange vilka siffror som helst.

Kwikk Medlem

Varför ska jag använda just Kwikk i min förening?

Kwikk är det enklaste sättet att komma bort från bankgirobetalningar och avprickning på bankkontot, och istället komma igång med helt digitala betalningar. Här på sidan har vi gått igenom hur Kwikk funkar perfekt för att samla in medlemsavgifter och sälja biljetter, men du kan faktiskt använda Kwikk till att sälja precis vad som helst.

 

Oavsett vad du säljer, eller i vilken kanal du säljer på, så samlas alla köp, kvitton och bokföringsunderlag på ett enda ställe. På så sätt sparar ni massor av tid och energi på administration - tid som ni kan lägga på det ni brinner för istället!



Vad är skillnaden på Kwikk och Kwikk medlem?

Kwikk Medlem är en samling av funktioner som passar för just föreningar, klubbar och andra grupper av medlemmar lite extra bra. Vill du ha tillgång till fler funktioner, som Kwikk Restaurang, är det bara att kontakta oss på hej@kwikk.se!

Vad är det totala priset för Kwikk medlem?

Standardavgift för Kwikk är 3% + 3 kr, alltså 3% av köpesumman plus 3 kronor. Ett köp på 100 kr kostar alltså 6 kr, och ett köp på 200 kr kostar 9 kr.

 

Ni kan också köpa till ett av våra startpaket ovan. Utöver det har vi inga fasta priser, vilket gör att ni enkelt kan räkna in kostnaden för Kwikk i era priser! Boom, ett betalsystem som inte kostar något!

Kostar biljettfunktionen extra?

Nej! Inte än i alla fall. I ärlighetens namn har vi funderat på att ta en extra kostnad för den, för att den  riktigt smidig och bra. Men om du registrerar och kommer igång med Kwikk idag så  kommer den att fortsätta ingå utan extra kostnad!

Kwikk Tickets

Kan man skriva ut biljetterna?

Ja. Den som genomför köpet får sin biljett/sina biljetter via e-post som går att skriva ut. Köparen får också ett SMS med en länk till biljetterna, som går att spara som bilder på mobilen.

Kan vi sälja biljetter på plats också?

Absolut. När du skapar köpknappen för dina biljetter får du också en QR-kod som du kan skriva ut och sätta upp utanför entrén. Genom att scanna den med sin mobil (eller skriva in webbadressen manuellt) kan dina besökare enkelt köpa sina biljetter direkt i mobilen, och sedan visa upp biljetten för en kontrollant.

Kan vi få ut deltagarlistor att pricka av?

Ja, du kan enkelt ta ut listor på alla som köpt biljett med både namn och kontaktuppgifter.

Kan vi ställa in ett begränsat antal biljetter?

Ja, när du skapar en köpknapp kan du fylla i hur många biljetter (eller platser) som ska finnas tillgängliga. När biljetterna är slutsålda inaktiveras alla köpknappen i samtliga kanaler automatiskt, och knappen blir grå med texten “Slutsåld”.

Kan vi använda grupprabatter?

I dagsläget har vi inte stöd för grupprabatter. Däremot kan du skapa en biljett som är giltig ett visst antal gånger, som ett klippkort, med ett annat pris än dina ordinarie biljetter.

Kwikk Checkout

Vad gör ni annorlunda jämfört med andra betallösningar?

Kwikk är mer än en betallösning. Det är ett allt-i-ett-verktyg för att sälja på nätet. Vissa företag fokuserar på ett produkt- och ordersystem (som WooCommerce eller Magento), medan andra fokuserar på själva betalningen (som Klarna, Paypal och Bambora). Kwikk ger dig båda sidorna, och hjälper dig med hela resan från köparens beställning och betalning till leverans och bokföring. Andra plattformar som gör samma sak tar ut fasta månadsavgifter och begränsar säljarens valmöjligheter kring både design och säljkanaler, medan Kwikk kan användas på hemsidan du redan har, på Facebook och Instagram, i nyhetsbrev eller i SMS-utskick.

Kan jag sätta en gräns på hur många produkter jag har i lager?

Ja, du kan ställa in hur många produkter som får säljas av varje artikelnummer. När artikeln är slut i lager, blir köpknappen automatiskt grå med texten “Slutsåld”!

Hanterar Kwikk delåterbetalningar?

Ja, med bara två klick (“Återbetala beställningen” och “Ja, jag är säker”) kan du skicka tillbaka hela eller delar av beloppet till kunden. Om kunden betalat med Swish får de pengarna direkt, medan kortbetalningar tar upp till tre bankdagar precis som för alla andra.

Är inte det här för bra för att vara sant?

Vi har tänkt på ett helt annat sätt än andra e-handelsverktyg och betaltjänster. Varje steg på vägen har vi ifrågasatt hur saker brukar göras, och plockat bort allt onödigt och ogenomtänkt. Det har gjort att Kwikk inte liknar någon annan tjänst på marknaden. Inget krångel - bara snabba, säkra och enkla affärer!