fbpx

Kom igång med Swish

Kwikk låter dina kunder betala med Swish. Pengarna går direkt från köparen till ditt bankkonto, och vi fakturerar våra avgifter i efterhand.

Ett nytt nummer för e-handel

Många företag har redan ett Swish-nummer, men för att använda Swish på nätet behövs ett separat nummer, som du får genom att teckna Swish för Handel hos din bank.

Teckna “Swish för handel” hos din bank

För att ta betalt med Swish på nätet (inte bara med Kwikk) behöver du ett Swish-nummer som heter "Swish för Handel". För att få det tecknar du ett avtal med din bank. Logga in på internetbanken, leta efter Swish i menyn och sedan välja “Beställ Swish för handel”.

När du fyller i olika uppgifter kan du fylla i om du använder en teknisk leverantör. Svara då Ja, och välj sen Kwikk i listan på leverantörer som kommer upp. Då kommer det gå ännu lättare att koppla ihop ditt Swish-avtal med Kwikk.

Så snart banken är klara med ditt Swish-avtal får du ett mail eller meddelande med ditt nya Swish-nummer. Det här numret knappar du sen in i Kwikk under Inställningar efter att du loggat in. I rutan “Kwikk som teknisk leverantör” väljer du “På”, och i rutan “Aktivera Swish-betalningar” väljer du också “På”. 

Så fort du sparat kommer Swish att dyka upp som ett betalalternativ i kassan. Du behöver inte göra om knapparna.

Jag har Swish för företag, kan jag använda det?

Nej. Tyvärr fungerar inte Kwikk, eller några andra liknande tjänster, ihop med “Swish för företag”. Du kan läsa mer om skillnaderna under “Olika typer av Swish-nummer” lite längre ner. 

Du behöver teckna ett avtal för “Swish för handel” med din bank. Hur det går till kan du läsa om under rubriken “Kom igång: Teckna “Swish för handel” hos din bank” här ovanför.

Jag har redan Swish för handel

Så bra! Det vanligaste är att man har Swish för företag.

Dubbelkolla gärna att det inte är ett “Swish för företag”-nummer genom att prova om det går att Swisha 1 kr till numret. Om det går, så är det ett "Swish för Företag"-nummer, som inte går att använda med Kwikk.

Om du har Swish för Handel hos din bank sedan tidigare, kan du koppla ihop ditt avtal med Kwikk. Du behöver då:

  • Ditt Swish-nummer kopplat till Swish för handel
  • Den person som står som kontaktperson på Swish-avtalet

Logga in på ditt Kwikk-konto och gå till sidan Inställningar. Fyll i Swish-numret, sätt “Kwikk som teknisk leverantör” till “Av” och spara inställningarna.

Under “Avancerat - Om du har eget certifikat”, fyll i personnumret på er kontaktperson och tryck på Logga in med BankID. Om personnummer-rutan är grå, se till att Swish-numret är ifyllt och tryck på spara längst ner på sidan.

Om allt gått bra kan du se information om certifikatet när du laddar om sidan. Om du får ett felmeddelande, kontrollera att:

  • Organisationsnumret på sidan “Min profil” är rätt inskrivet 
  • Organisationsnumret stämmer med organisationsnumret på Swish-avtalet
  • Swish-numret stämmer
  • Swish-numret är kopplat till ett “Swish för handel”-avtal. “Swish för företag” fungerar tyvärr inte ihop med Kwikk och liknande tjänster.
  • Ert Swish-avtal inte är kopplat till någon annan teknisk leverantör. Enklast att ringa banken och fråga - de kan också byta teknisk leverantör till Kwikk åt er.

Felsökning

Fungerar inte Swish i er kassa? Dubbelkolla dom här sakerna, eller kontakta oss så hjälper vi er att hitta felet! Logga in på ditt Kwikk-konto och gå till Inställningar.
  • Är “Aktivera Swish-betalningar” satt till “På”?
  • Är “Företagets Swish-nummer” satt till samma nummer som står på ert avtal, och heter avtalet “Swish för handel”? Numret ska vara 10 siffror långt och börja på “123”.
  • Är “Testläge” (en bit ner) satt till “Av”?
Det vanligaste problemet är att Swish-numret hör till ett “Swish för företag”-avtal eller att det är kopplat till någon annan teknisk leverantör. Kontakta din bank, så kan de hjälpa dig rätta till det. Säg bara “Jag behöver ett avtal för Swish för handel, med Kwikk som teknisk leverantör”. Har du några som helst funderingar, hör av dig till oss. Vårt största mål är att sköta tekniken, så att du slipper. Vi hjälper gärna till!

Olika typer av Swish-nummer

Swish finns i tre former: en för privatpersoner, och två som kan användas av företag. Det ena av dem kallas “Swish för företag” och det andra kallas “Swish för handel”. Kwikk använder “Swish för handel”.

Swish för företag

Den första varianten lanserades 2014 och låter privatpersoner skicka pengar till företag genom att öppna appen, skriva in företagets Swish-nummer, belopp och ett eventuellt meddelande. Företaget måste sedan själv stämma av alla transaktioner på sitt kontoutdrag eller i en företags-app från Swish.

Swish för handel

Den andra varianten kom 2017, och är anpassad för e-handel. Den största skillnaden är att säljaren nu kan bestämma vilket belopp och meddelande som ska synas i köparens telefon, och den som betalar behöver bara godkänna transaktionen i sin Swish-app. När betalningen är genomförd skickar Swish dessutom en signal till säljaren med alla uppgifter om betalningen, helt digitalt. Den här informationen använder Kwikk för att skicka ut ett kvitto till köparen och en orderbekräftelse till säljaren. Företaget som säljer något slipper då titta på sitt kontoutdrag för att se vem som betalat, och hur mycket.